لیلاج

لیلاج

این کلمه صرفا در رابطه با قماربازی به کار می رود یعنی قماربازان ماهر و کهنه کار را به لیلاج تشبیه و تمثیل میکنند. نام صحیح لیلاج به طوری که در کتب تاریخی و فرهنگها آورده شده است ابوالفرج محمدبن عبدالله معروف به لجلاج یا اللجلاج می باشد که در نزد قاطبه ی مردم به لیلاج اشتهار داشت. لیلاج بنا بر روایاتی شاگرد ابوبکر صولی بود (وی در شعر و ادب دست داشت و در دوران خلیفه المکتفی بالله زبردست‌ترین شطرنج‌ باز زمان خود بود) و دراواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری می زیست و در بازی های شطرنج و نرد و سه قاپ استاد مسلم بود.

پدرش صقه بن داهرو یا به قولی صفه بن داهر از حکمای هند و از ندیمان خلفای بنی عباس بود که به آنان آیین جهانداری و رموز کشورداری می آموخت. چون حکیمی وارسته بود مال و منالی نیندوخت و پس از مرگش جز پلاس مستعمل و چند جلد کتاب از خود چیزی باقی نگذاشت.

لیلاج پس از مرگ پدر متکفل عائله شد ولی نه هنری داشت و نه میراثی از پدر مانده بود تا برادران و خواهران صغیر را کفالت نماید. به حکم ضرورت در همان اوان طفولیت بچه های همسایه را که دینار و درمی داشتند به قمار تشویق می کرد و از آنان می برد.

اتفاقاً سرهنگی در همسایگی لیلاج سکونت داشت که چون لیلاج را در قماربازی محتاج و مستعد دید تمام فوت و فن و نیرنگهای قمار را به وی آموخت و لیلاج هوشمند و با استعداد در عنفوان جوانی به دقایق و حقه بازیهای قمار چنان دست یافت که نکته ابهام و تاریکی از نیرنگهای طاس و برگ و سه قاپ بر او پوشیده نمانده و تا آنجا پیش رفت که می گویند بعدها نوعی شطرنج را اختراع کرد و به قولی پدرش واضع و او شاطر شطرنج بود.

علی کل حال در نرد و شطرنج آنچنان استادانه بازی می کرد که هیچ کس را دل و جرأت نبود با وی همبازی شود به قسمی که شعرای ایران نیز در ارسال مثل از مهارت و استادی او غافل نبوده اند.

من سخن راست نوشتم تو اگر راست بخوانی – جرم لجلاج نباشد چون تو شطرنج ندانی (سعدی)

همچو فرزین کجرو است و رخ سیه برنطع شاه – آنکه تلقین می کند شطرنج مر لیلاج را (مولوی)

ردای شید قناعت بدوش دارم لیک – زنم به نرد طعمه تخته بر سر لیلاج (ظهوری)

لیلاج در بازی تخته نرد چون کعبتین (طاس) می انداخت هر چه می خواست می آمد منتها در اوایل بازی چند دور می باخت تا حریف تشجیع شود و از نقدینه و دارایی هر چه دارد به اصطلاح رو کند، آنگاه چند طاس مساعد می ریخت و آن بیچاره را در ششدر بدبختی و افلاس دچار می کرد. در بازی سه قاپ نظیر نداشت و هر کس با او بازی می کرد در همان دقایق اول مغلوب می شد. در بازی سه قاپ که آن را به هوا می اندازند تا در وسط سفره بنشیند سه اسب را نقش و دو خر و یک اسب را اصطلاحاً سه پلشت می گویند. لیلاج همیشه نقش می آورد زیرا قاپها در میان انگشتانش چون مومی بودند که به شکل دلخواه بر روی سفره می نشستند. در بازی ورق گنجفه هزار حقه و نیرنگ بلد بود و پنجاه و دو برگ بازی را از پشت می شناخت. بعلاوه در قیافه شناسی به قدری استاد بود که از لب و دهان و اعوجاج صورت و طرز نگاه و کیفیت توپ زدن حریف تشخیص می داد که دست پر دارد یا توپ خالی (بلوف) می زند.

 

لیلاج با این خصوصیات در سنین جوانی از شیراز به همدان آمد و آوازه شهرتش در تمام اطراف و اکناف پیچید. قماربازان ماهر و کهنه کار همدان و سایر بلاد غرب ایران را به سوی خود جلب کرد و هر چه داشتند از کفشان ربود و آنها را به خاک سیاه نشانید. کار به جایی کشید که عده ی کثیری از قماربازان حیثیت و حتی همسران و دختران خود را در بازی قمار به لیلاج باخته بودند و از فرط غصه و کدورت خودکشی کردند. دیری نگذشت که معاریف و ثروتمندان آن سامان از جمله قاضی همدان که فرزندانشان را لیلاج از راه به در برده بود کمر به قتلش بستند و او را به اتهام جنایتی در بند کردند. این زمان مقارن با سلطنت شمس الدوله دیلمی در همدان و اصفهان بود و شیخ الرییس ابوعلی سینا در دربارش سمت وزارت داشت. لیلاج از ابوعلی سینا استمداد کرد و متعهد شد که دیگر قمار نکند. فیلسوف شهیر ایران تنها کاری که می توانست بکند این بود که او را از کشته شدن نجات بخشید ولی به فرمان شمس الدوله دست چپش را به جرم تصرف مال مردم از طریق قمار که خود نوعی سرقت تلقی می شود قطع کردند.

لیلاج چند سالی ترک قمار کرد و با اندوخته ای که داشت امرار حیات می نمود تا اینکه سه نفر قمار باز حقه باز که از او کهنه کارتر بودند به خانه اش آمدند و با لطایف الحیل و شمش های طلا که همراه آورده بودند او را فریب دادند. دیدگان لیلاج از مشاهده شمشهای طلا خیره شد و ترک و توبه را از یاد برده با آنان به بازی مشغول گردید. سه نفر قمارباز نامبرده با طاسهای تقلبی و برگهای شناخته شده و هزار دوز و کلک دیگر که لیلاج از آنها بی اطلاع بود تمام ثروت و اندوخته لیلاج و حتی لباسهایش را بردند. سپس او را بی هوش کرده از خانه خارج شدند.
لیلاج هنگامی به خود آمد که مال و ثروت باد آورده همه بر باد رفت و سرمایه ای جز یک عده دشمنان سر سخت و کینه توز در همدان برایش باقی نمانده بود. به قول سیف اسفرنگی:

همچو لیلاج ز بازیچه برگ – عاقبت جان بسلامت نبری

بار دیگر از ابوعلی سینا چاره جویی کرد و به دستور و دلالت او راه شیراز را در پیش گرفت و یکسر به گلخن یکی از حمامهای کهنه و قدیمی رفت و در آنجا ساکن شد. با وجود آنکه ناشناخته داخل شهر شد و سعی داشت که او را نشناسند مع هذا قماربازان شیراز از ورودش مطلع گردیدند و دسته دسته به سراغش شتافتند ولی این بار توبه لیلاج بر اثر مواعظ حکیمانه شیخ الرییس ابوعلی سینا به منزله توبه نصوح بود و هیچ تحبیب و تهدیدی او را از تصمیم راسخ و اراده آهنینش باز نداشت، همه را جواب کرد و به کفاره گناهان گذشته بقیت عمر را در گلخن حمام به طاعت و عبادت پرداخت.

این گذشت تا امیر فارس که مردی صالح و شایسته بود فرزندی داشت که بر اثر معاشرت و مجالست با افراد ناباب و فاسد الاخلاق به کلی منحرف شده بود. قماربازی می کرد، شراب می نوشید و آخر شب به محله های معروف و فاسد می رفت. امیر فارس هر قدر فرزند را پند و نصیحت کرد سودی نبخشید و چون از ماجرا و فرجام زندگی لیلاج آگاهی یافت دست توسل و استمداد به جانب وی دراز کرد تا با تجارب تلخ و ناگواری که از این رهگذر تحصیل کرده است فرزندش را از منجلابی که در آن غوطه می خورد نجات بخشد.

لیلاج خواهش امیر را پذیرفت و فرزندش را به محل سکونت خویش یعنی گلخن حمام دعوت کرد. فرزند امیر دعوت لیلاج را به جان پذیرفت و به عشق و سودای قمار به جانب گلخن شتافت. لیلاج مقدمش را گرامی شمرده مانند بعضی ناصحان و واعظان ناپخته که بدون تمهید مقدمه در نهی و نکوهش و سرزنش بر می آیند عمل نکرده بلکه با ملایمت و خوشرویی به فرزند امیر فارس گفت: «چه نوع قمار می دانی؟» جواب داد: «همه نوع. »

لیلاج ابتدا با او به شطرنج پرداخت و با چند حرکت او را مات کرد زیرا لیلاج در بازی شطرنج به قدری استاد بود که قصیده سرای معاصر ادیب الممالک فراهانی در این مورد گفته:

از آن به نام مهلب مهلبیه بماند – چنانکه ماند ز لجلاج در جهان شطرنج

سپس تخته نرد را جلو کشید و در یک چشم بر هم زدن با گشاده بازی و طاسهای مساعد انداختن که شیوه نردبازان کهنه کار است او را در ششدر انداخت. آن گاه سه قاپ را در دست گرفت و گفت: «نقش یا سه پلشت کدام را می خواهی تا همان را بیندازم؟» فرزند امیر گفت: «نقش می خواهم.»

لیلاج گفت:«من این سه قاپ را در مقابل چشمان تو از سوراخ سقف این گلخن به هوا می اندازم. تو برو پشت بام و آن سه را بر روی زمین ببین.» فرزند امیر قبول کرد و لیلاج با سر انگشت سحارش قاپها را از سوراخ سقف به پشت بام انداخت. چون فرزند امیر فارس بر روی بام حمام رفت و قاپها را دید از فرط تعجب و حیرت دهانش باز ماند زیرا همان طوری که خواسته بود سه قاپ به صورت نقش بر روی بام گرمابه جای گرفته بود. فرزند امیر طاقت نیاورده و پرسید:«استاد لیلاج، تو که در همه نوع قمار تا این اندازه استادانه بازی می کنی پس چرا ثروت و اندوخته ای نداری و بر اثر فقر و مسکنت در گلخن حمام کهنه شیراز جای گرفته ای؟» لیلاج گفت:«پسر جان، من همه چیز داشتم و با این بازیهایی لعنتی خانواده های بسیاری را به خاک سیاه نشانده ام ولی باید بدانی عاقبت قماربازی همین است که می بینی. وقتی که لیلاج چیره دست پس از سالها بازی در تون حمام مسکن گزیند فرجام زندگی رقت بار تو و امثال تو که هنوز الفبای قمار را نیاموخته اید معلوم است که به کجا منتهی خواهد شد. »

قمار برد ندارد چرا که از اول – قماربازی گفتند نی قماربری

آن گاه فرزند امیر را در نیمه های شب به میخانه برد و حرکات ناهنجار و الفاظ رکیک و مستهجن افراد مست و لایعقل را که مانند دیوانگان سر از پا نشناخته به جان یکدیگر افتاده بودند از نظرش گذرانید. سپس بامدادان که هنوز هوا گرگ و میش نشده بود او را به یکی از معروفه خانه ها راهنمایی کرد و قیافه های کریه و بد منظر و چشمان قی کرده فواحش را که اوایل شب به زور وسایل آرایش خویشتن را حور بهشتی و لعبت طناز جلوه می دهند و به مصداق شب چون گربه و سمور می نمایند به فرزند امیر نشان داد و فرزند امیر از دیدن آن صحنه های موحش و مهوع چنان مشمئز و ناراحت شد که از فرط ناراحتی و پشیمانی اشک از دیدگانش جاری گردید. لیلاج چون مقصود خویش را به هدف اجابت مقرون دید سر بر داشت و گفت:«فرزندم، این صحنه های جان دار را از آن جهت در مقابل دیدگانت مجسم کردم تا بدانی که در چه ورطه هولناکی دست و پا می زنی و تمنیات و خواهشهای نفس را با چه سموم جانگزایی برآورده می کنی. افراد عاقل و اندیشمند هرگز در چنین محلی و چنین راههایی گام بر نمی دارند و خواهش نفس را جز در طریق تفریحات سالم و درک لذات معنوی ارضا نمی کنند. تا زود است برگرد و راه عاقلان را در پیش گیر، وگرنه بعید نیست به سرنوشت من دچار شوی و به این روز افتی که می بینی.» فرزند امیر که این کلمات آموزنده چون پتکی بر مغز و اعصابش فرود می آمد در مقابل لیلاج رنج دیده گلخن نشین متعهد گردید که دیگر گرد این امور نگردد و برای امیر فارس فرزندی صالح و شایسته باشد.

واژه شناسی

فرهنگ فارسی عمید: لیلاج (به انگلیسی Leylaj): نماد قمارباز چیره‌ دست. در اصل، شهرت ابوالفرج محمدبن عبیدالله (فوت: حدود ??? قمری)، شطرنج‌ باز معروف و زبردست است که در شیراز در خدمت عضدالدول? دیلمی می‌زیست و کتاب منصوبات‌ الشطرنج را تالیف کرد. گویند تمام هستی خود را در قمار از دست داد.

لغت نامه دهخدا: لجلاج . مقامری مَثلی . مصحف لجلاج . بنابر مشهور نام واضع شطرنج و صحیح واضع نرد.

فرهنگ فارسی معین: کسی که در قمار چیره دست است. قمارباز ماهر.

واژه نام آزاد: لیلاج نام تخته ای است که در زمان قدیم بر روی آن قمار می کردند و هر که را در این کار خبره بود می گفتند لیلاج است. امروزه برای نشان دادن حرفه ای بودن و خبره بودن شخصی استفاده می کنند. به عنوان مثال میگویند طرف لیلاج این کار است.

واژه نام آزاد: ابوالفرج محمدبن عبدالله که در نزد مردم به لیلاج و لجلاج معروف است، در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری می زیست و آن طور که در کتب تاریخی آمده استاد بازی های شطرنج، نرد و سه قاپ بوده است. از این رو او را پیر و مرشد قماربازان گفته اند. پدر او صفه بن داهر از حکمای هند و از ندیمان خلفای بنی عباس بود. او در جوانی به همدان رفت و آنجا به زندان افتاد و با پا در میانی ابوعلی سینا از مرگ نجات یافت ولی دست چپش را قطع کردند. او چند سالی ترک قمار کرد تا این که در یک بازی همه داراییش را باخت و با کمک ابوعلی سینا به شیراز رفت و در گلخن یکی از حمام های قدیمی ساکن شد. ازین روست که در زبان کوچه و بازار ، بویژه نزد کودکان و نو جوانان، کسی را که در بازی ها و قمار چیره دست و فرز باشد لیلاج یا لیلاج آن کار یا فن گویند.

لهجه و گویش تهرانی: کهنه قمار باز، داور قمار یازان،پیر قماربازان

واژگان مترادف: پاکباخته، پاکباز، لجلاج، اللجلاج.

 

 

کتابفروشی اینترنتی

کتابفروشی آنلاین کاواک از سال ???? فعالیت خود را در زمینه‌ی بررسی و معرفی کتاب آغاز نموده است. در طول مدت فعالیت به جهت همراهی و اشتیاق و جذب مخاطبین بیشتر بر آن شدیم تا وبگاه کاواک را راه اندازی نماییم.
هدف اصلی کاواک معرفی مجموعه‌ای از بهترین و تازه‌ترین‌های نشر ایران و جهان است که برای تمامی گروه های سنی از جمله کودک و نوجوان ارائه می گردد. وبگاه کاواک قصد دارد با کیفیتی مطلوب و در کمترین زمان ممکن فرایند ارسال و تحویل را چه در داخل و چه در خارج از کشور برای کتاب‌خوانان عزیز فراهم سازد.
علاوه بر وبگاه، مجله‌ی کاواک و خبرنامه، روزانه با مطالب مربوط به حوزه فرهنگ و هنر در خدمت شما عزیزان خواهد بود. همچنین فعالیت کاواک در فضای مجازی از جمله توییتر، اینستاگرام، تلگرام و گودریدز ادامه‌ داشته و منتظر شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم.

خرید کتاب با موضوعات مختلف از جمله عمومی, هنری, روانشناسی, کودک و نوجوان, درسی و دانشگاهی و غیره
از کتابفروشی کاواک

:heavy_check_mark: دارای نماد اعتماد الکترونیک
:heavy_check_mark: ارسال به سراسر نقاط دنیا
:heavy_check_mark: تحویل فوری کتاب در تهران
:heavy_check_mark: سفارشات بالای دویست هزار تومان ارسال رایگان

جهت مشاهده‌ کتابها به وب سایت کاواک مراجعه نمایید:
https://www.cavack.com

هم‌ چنین می‌ توانید جهت مطالعه درمورد موضوعات مختلف از جمله معرفی و نقد کتاب,تازه‌ های نشر,نویسندگان, شخصیت‌ های برجسته و غیره به مجله‌ی کاواک مراجعه نمایید:
https://mag.cavack.com/

لطفا به جمع ما در شبکه‌ های اجتماعی بپیوندید : cavackonline#
اینستاگرام : https://www.instagram.com/cavackonline
تلگرام : https://t.me/cavackonline

آدرس : تهران، یوسف آباد، خیابان اسدآبادی، پلاک 311، طبقه اول، واحد 2
شماره تماس : 88061153

نرم افزار پخش مویرگی کارا، اهمیت صنعت پخش مویرگی چیست؟

نرم افزار پخش مویرگی کارا، اهمیت صنعت پخش مویرگی چیست؟

ire7_b5.jpg

اهمیت صنعت پخش مویرگی در سال های اخیر

به نقل از پزشکی و سلامتی یکی از صنعت هایی که در سال های اخیر توسعه و پیشرفت چشمگیری داشته است صنعت توزیع کالا و خدمات است. این پیشرفت به گونه ای است که هر روزه بر اهمیت صنعت توزیع کالا افزوده می شود. یکی از روش های توزیع کالا پخش مویرگی است. به قدری این صنعت امروزه رایج شده که اکثر تولید کنندگان کالها خصوصا تولیدکنندگان مواد غذایی و بهداشتی از این نوع پخش استفاده می کنند. در واقع پخش مویرگی برای تامین کالاهای تند مصرف و فروش مستقیم مواد غذایی و بهداشتی می باشد. ما در این مطلب واضح تر توضیح می دهیم که پخش مویرگی چیست؟

نرم افزار پخش مویرگی ، سفارشگیر آنلاین ، لیست سوپر مارکت های تهران و... از محصولات کارا می باشد

قابلیت های نرم افزار پخش مویرگی کارا

 قابلیت کارکرد از راه دور، بدلیل طراحی خاص برنامه (تحت وب)

استفاده از پیشرفته ترین و به روز ترین تکنولوژی روز دنیا در طراحی برنامه پخش مویرگی

تعیین اعتبارهای متنوع برای هر یک از مشتریان و کنترل خودکار سیستم برای عدم صدور فاکتور بیشتر از اعتبار در نرم افزار پخش مویرگی

انبار پخش مویرگی، با قابلیت تعریف چندین انبار، انبارک، صدور رسید و حواله انبار بوسیله محیط تحت وب با قابلیت کارکرد از راه دور

گروه بندی مشتریان پخش مویرگی و تعیین قیمت های مختلف برای کالاها، متناسب با نوع گروه مشتری، منطقه مسیر یا هر دو آیتم

تعریف ویزیتورها، سرپرستان فروش، موزعین و راننده ها و تعریف میزان پورسانت هرکدام بصورت داینامیک و پوبا

تأیید همه یا تعدادی از سفارش ها، توسط مدیریت های پخش و عامل شرکت به منظور نظارت بر فرآیندهای پخش مویرگی

حسابداری آسان و دقیق با تفضیلی شناور اسناد خودکار برای اسناد خرید، فروش، انبار، خزانه و حقوق و دستمزد

حسابداری چهار سطحی شامل سطوح گروه، کل، معین و تفضیلی و دارای تفضیلی چندلایه برای شرکتهای پخش مویرگی

دارای کلیه حساب های استاندارد در سطوح مختلف گروه، کل، معین و تفضیلی با امکان اضافه، ادغام و حذف حساب های دلخواه  در سطوح مختلف

قابلیت جستجو، مرتب سازی، آرشیو، ادغام، کنترل، ویرایش، حذف و بازیابی اسناد حسابداری

قابلیت ثبت چک‏ و فاکتورهای سوختی و حساسیت بالای نرم افزار پخش مویرگی به این مشتریان در آینده (افزودن آنها به لیست سیاه)

دارای گزارش های متنوع انبار، اعم از کاردکس و موجودی، مغایرت موجودی بصورت تعدادی و ریالی با فیلترهای متنوع و متغییرهای بالا

امکان ثبت نقطه سفارش برای کالاهای مختلف و ارائه نیازمندی های خرید بصورت خودکار و متناسب با نیازمندی پخش مویرگی

محاسبه اتوماتیک حقوق،  هزینه ایاب و ذهاب، پورسانت های کارکنان و جریمه های برگشت

قابلیت دسته بندی پیش فاکتورها و محاسبه سرجمع بر اساس دسته بندی های متنوع مناطق و مسیرهای پخش در نرم افزار پخش مویرگی

قابلیت تعریف صدها نوع فرمول تخفیف و محاسبه خودکار آن ها در سیستم

گزارش های متنوع، جامع و کاربردی با در اختیار قراردادن خروجی های چاپی، اکسل و نمودارهای متنوع که متناسب با نیاز شرکتهای پخش مویرگی طراحی شده اند.

قابلیت گرفتن گزارش های روزانه، هفتگی و ماهیانه از فروش در قالب نمودارهای گرافیکی متنوع

تنظیمات و شخصی سازی سیستم توسط مدیریت برای هماهنگی هرچه بیشتر محصول با نیازهای متنوع مشتری

امکان پشتیبان گیری و بازیابی بانک اطلاعاتی سیستم به صورت خودکار (دارای الگوریتم هوشمند به منظور استفاده بهینه از فضای هارد)

امکان جستجوی تمامی مشتریان و چک های ثبت شده در تمامی فرم های سیستم  امکان

انتقال اطلاعات مشتریان و کالاهای ثبت شده در سیستم های نرم افزاری دیگر در زمان تهیه نرم افزار (این اقدام در زمان تهیه نرم افزار یکبار بصورت رایگان انجام خواهد شد.)

درخواست پشتیبانی تلفنی و ارتباط با پشتیبان های تخصصی به منظور ارائه خدمات هرچه بهتر از سوی تگروه نرم افزاری کارا

امنیت بالا همراه با تعریف کاربران با سطوح دسترسی مختلف و کاربری آسان

 

پخش مویرگی چیست؟

موضوع این ریپورتاژ ما به اهمیت صنعت پخش مویرگی اختصاص یافته است و بدون شک پس از شنیدن این جمله اولین سوالی که ذهن شما را درگیر می کند این است که اصلا پخش مویرگی چیست؟ پخش مویرگی به زبان ساده تر به این معنی است که افراد تولید کننده بخش بندی بازار را نادیده گرفته و به آن توجهی نمی کند. همچنین تولید کنندگان محصولات را بدون توجه به این مساله به تمام بازار عرضه می کند.

در واقع ایده و هدف اصلی پخش مویرگی به این دلیل است که محصول و یا خدمات مورد نظر تولید کننده در همه جا و همه بازارها در دسترس باشد به همین دلیل است که بدون در نظر گرفتن بازار محصول، کالا و محصول در تمام بازارها توزیع می شود. دلیل این ایده هم این است که تمام خریداران بتوانند به محصول و کالای مورد نظر دسترسی داشته باشند و کالای مورد نظر بیشترین خریدار را داشته باشد.

 

در واقع اهمیت صنعت پخش مویرگی زمانی مشخص می شود که خریداران و مشتریان با انبوهی از برندهای متفاوت روبه رو شوند. در این زمان است که پخش مویرگی کالا ضرورت پیدا می کند.

پخش مویرگی و ایجاد شبکه فروش مزایای مختلفی ائم از کاهش ریسک مالی و مدیریت بازار را نیز دارد همچنین موجب کنترل اقتصادی نیز می شود.

در واقع امروزه استفاده از پخش مویرگی منافع زیادی هم برای تولید کنندگان و هم مشتریان دارد. پخش مویرگی که یک استراتژی فروش و پخش است سبب شده که مصرف کنندگان و مشتریان و خرده فروشان به سادگی و آسانی نیازهای خود را در محل کار و زندگیشان برطرف سازند.

لازم به ذکر است که بدانید میزان توزیع کالاها و محصولات به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله این عوامل می توان به ظرفیت تولید کالا، سیاست های قیمت گذاری، اندازه بازار مورد نظر برای کالا و محصول تولید شده، سیاست های بازاریابی و نیازهای فصلی مشتری به کالا و محصول اشاره نمود.

هدف از پخش مویرگی چیست؟

در واقع هدف از پخش مویرگی این است که ابتدا مکان های فروشی که برای محصولات در دسترس است را شناسایی و سپس با استفاده از این مکان ها می توان بیشترین بازار موجود برای توزیع و فروش محصولات را تحت پوشش قرار داد. لازم به ذکر است که بدانید پخش مویرگی زمانی به کار گرفته می شود که یک کالا یا محصولی استفاده زیادی داشته باشد و همچنین برندهای زیادی نیز این کالا یا محصول را عرضه کنند.

در چنین مواقعی که عرضه یک کالا با برندهای مختلف زیاد است معمولا استراتژی پخش مویرگی به کار گرفته می شود. چرا که امکان دارد مشتری کالای شما را انتخاب نکند و همین کالا با یک برند دیگر را بخرد. در چنین مواقعی مهم ترین هدف و ایده این است که کالا یا محصول را به صورت گسترده توزیع کرد. از این رو پخش مویرگی به کار گرفته می شود.

 

اهمیت صنعت پخش مویرگی

در واقع روش توزیع محصولات مهم ترین عامل موفقیت است و از این رو هر چه محصولات در فروشگاه های عرضه کننده محصولی بیشتری قرار بگیرد فروش نیز بیشتر می شود. لازم به ذکر است که این فروشگاه ها حتما نباید فیزیکی باشد بلکه محل توزیع می تواند در فروشگاه های اینترنتی و آنلاین نیز باشد. اتفاقا توزیع آنلاین امروزه به دلیل گسترش خرید اینترنتی از سوی مردم موثرتر و بهتر نیز می باشد. این مساله سبب شد که امروزه شرکت های تولید کننده عرضه محصولات برای خرید و فروش آنلاین و ارتباط با مشتریان به سمت اینترنت بروند.

لذا این روش سبب می شود که کالای مورد نظر در مکان های عمومی دیگری همچون رستوران ها و هتل ها و شیرینی فروشی ها و دکه های روزنامه فروشی و ... نیز در دسترس باشد. در واقع این خاصیت پخش مویرگی است که محصولات و کالا عرضه شده در مکان های مختلفی توزیع شود.

فواید پخش مویرگی چیست؟

در واقع محصولی را می توان به صورت پخش مویرگی به فروش رساند که برای مشتری استفاده روزانه داشته باشند. از جمله این محصولات می توان به مواد غذایی و مواد آرایشی و بهداشتی و موادی مثل خمیر دندان و صابون و سیگار و ... اشاره نمود. این محصولات از جمله محصولاتی هستند که قابلیت بازاریابی عمده و وسیع داشته باشند. دلیل این امر هم این است که این محصولات بسیار عادی هستند و قابلیت این را دارند که در هر فروشگاهی به فروش برسند.

از جمله فواید پخش مویرگی عبارتند از:

پول: هر چه محصول توزیع گسترده تری داشته باشد سبب می شود که فروش بیشتری داشته باشد در نتیجه درآمد و سود بیشتری نیز به دست می آید. در واقع هر چه محصول بیشتر دیده شود فرشو آن نیز بیشتر است.

آگاهی از محصول: یکی از مهم ترین فواید پخش مویرگی افزایش آگاهی از محصول است. در واقع با این روش سبب می شود که محصول مورد نظر در اکثر فروشگاه ها توزیع شود لذا مشتریان با دیدن گسترده محصول مورد نظر بیشتر به آن اعتماد می کنند و محصول مورد نظر به عنوان یک برند شناخته می شود.

خرید کردن بدون برنامه: بسیاری از بازاریاب ها بر این اعتقادند که خرید بدون برنامه اصلا سودآور نیست. در صورتی که اگر مشتریان برندهای معتبر را نبینند و برندهای ناآشنا را می خرند و می بینید که خرید بدون برنامه سودآور می باشد.

تولید کننده: اولین کسی که از این روش سود می برد تولیدکننده است.

 

منبع : زومیت

مسائل تاثیرگذار بر بازاریابی پیامکی SMS Marketing

همانطور که می‌دانید عوامل متعددی در موفقیت یا عدم موفقیت بازاریابی پیامکی یا همان SMS Marketing دخالت دارند. اما در این میان، دو عامل کمی از بقیه پررنگ‌ترند: « کسب اجازه از مشتری و تعامل با مشتری از طریق پیامک». در این مقاله به بررسی این دو عامل می‌پردازیم و جوانب مختلف آن‌ها را می‌سنجیم.

اجازه هست برای شما پیامک تبلیغاتی ارسال کنم؟

فکر می‌کنم همین الان هم افرادی هستند که از دست پیامک‌های تبلیغاتی به ستوه آمده‌اند و نباید دست روی دلشان بگذاریم که خون است! اما در این میان شرکت‌های بزرگی هم هستند که برای نتیجه گرفتن در بازاریابی پیامکی از شیوه‌های دیگری استفاده می‌کنند و بسیار هم موفق هم شده‌اند. یکی از اسرار موفقیت این کسب و کارها کسب اجازه از مشتری برای ارسال پیامک است. به تصویر زیر نگاه کنید.

ارسال SMS های تبلیغاتی بدون جلب رضایت مشتری، یک نوع تجاوز به حریم خصوصی او است. اگر بتوانیم آنچه را که بر تمایل مشتری برای دادن اجازه تاثیر می گذارد بهتر درک کنیم، رویکرد بهتری نسبت به این موضوع خواهیم داشت. بازاریاب ها، مدیران و شرکت‌های تبلیغاتی با درک این موضوع می‌توانند خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه داده و این در حالی است که مشتری‌ها از خدمات خاصی که به نیازهایشان پاسخ می‌دهد بهره‌مند می‌شوند، و نه تنها از دستتان خسته نمی‌شوند بلکه لبخند رضایت بر لب‌هایشان خواهد نشست.

خوشحال می‌شویم اگر مرحمت بفرمائید و جواب پیامک ما را بدهید!

خب همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، عامل دیگری که نقش مهمی در بازاریابی پیامکی شما دارد، تعامل با مشتری، یا به بیان دیگر، درگیر کردن مشتری با کسب و کارمان است. حالا شاید بپرسید که منظورمان دقیقاً چیست؟

حتماً برای شما هم پیش آمده که با پیامی این چنینی مواجه شوید: برای مشاوره و اطلاع از قیمت، عدد یک را به شماره ???????? پیامک کنید. خب اگر علاقه‌ای به این کار یا محصول داشته باشید عدد ? را ارسال می‌کنید. بعد از اینکه پیامک را ارسال کردید یا با شما تماس گرفته می‌شود یا از طریق SMS اطلاع مورد نیاز برایتان ارسال می‌شود. به این روش «درگیر نگه داشتن مشتری از طریق پیامک» می‌گویند. حالا این روش چه دستاوردهایی برای شما دارد؟

پیدا کردن مشتری‌های ویژه: منظورم از مشتری‌های ویژه، افرادی است که نسبت به محصولات یا خدمات شما علاقه‌مندند و با ارسال پیامک به شما تمایلشان را نسبت به تعامل با شما نشان می‌دهند.

برندسازی: ارسال منظم پیامک تبلیغاتی با زمان‌بندی درست، باعث می‌شود در ذهن مخاطبانتان بمانید. این کار به شما فرصت برندسازی می‌دهد و راهتان را در توسع? بیشتر هموارتر می‌کند.

وب سرویس و افزونه پیامکی

امکان اتصال افزونه های ارسال پیامک به cms های پرکاربرد و محبوب مانند وردپرس، ووکامرس، پرستاشاپ،whmcs،digits،توماتوکارت و…

کود های شیمیایی

tl0j_n1.jpeg 

کود شیمیایی به مواد معدنی گفته میشود که دارای یک یا چند عنصر مورد نیاز برای تغذیه گیاهان هستند. این کودها باعث افزایش رشد گیاه شده و از طریق فرآیندهای شیمیایی تولید میشوند. علاوه بر این، کودهای شیمیایی موجب افزایش اثربخشی خاک با اصلاح نگهداری آب و هوای آن میشود.

امروزه کودهای شیمیایی در تامین چیزی در حدود ?? تا ??% از منابع غذایی جهان نقش دارند. کود شیمیایی می تواند هم به خاک اضافه شود، هم مستقیما به برگ گیاهان پاشیده شود، ویا آن را در آب حل کرد و به خاک گیاهان اضافه کرد. کودهای شیمیایی به منظورافزایش کیفیت خاک، افزایش میزان محصول و یا ارتقاء کیفیت محصول تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند. این کودها به دلیل معدنی بودن بلافاصله تجزیه شده و در اختیار گیاه قرار می‌گیرند و بنابراین باعث افزایش سرعت رشد و عملکرد کیفی و کمی گیاه در زمان کمتر می‌شوند.

روش‌های مصرف کودهای مختلف با توجه به نحوه جذب و پایداری آنها متفاوت است. عناصر مورد نیاز به دو دسته پر مصرف(ماکرو) و کم مصرف(میکرو) تقسیم می‌شوند. عناصر پر مصرف مانند ازت(نیتروژن)، فسفر، پتاسیم، گوگرد، کلسیم و منیزیم و عناصر کم مصرف شامل: آهن، مس، بور، روی، کلر و مولیبدن می‌باشد. انواع زیادی از کودهای شیمیایی وجود دارند که به شکل‌های پودری، گرانوله، مایع و گاز تولید می شوند و مورد مصرف کشاورزان قرار می‌گیرند.

  • دلایل استفاده وتاثیرات کمبود برخی عناصر اصلی در رشد گیاهان

کودهای شیمیایی اکثراً شامل ترکیباتی از عناصر سه گانه نیتروژن، فسفر و پتاسیم می باشند، که جهت افزایش تولید محصول به خاک اضافه می شوند.

عموماً گیاهی که دچار کمبود نیتروژن باشد کوچک بوده و رشد کندی دارد؛ زیرا این گیاهان نیتروژن مورد نیاز برای ساخت مواد بنیادی و ژنتیکی را به طور کافی ندارند. این گیاهان به دلیل نداشتن کلروفیل کافی غالبا سبز کم‌رنگ یا مایل به زرد هستند. برگ‌های پیرتر دچار بافت‏‌مردگی شده و می‌میرند.در این کود نیتروژن (ازت) به ? شکل اوره (?? درصد)، نیترات (? درصد) و آمونیوم (? درصد) وجود دارد. به همین دلیل در زمان های مناسب پس از کوددهی جذب این عنصر توسط گیاه صورت گرفته و راندمان جذب افزایش می یابد.

چنانچه گیاه دچار کمبود فسفر باشد، نشانه هایی به طورقطع در گیاه ظاهر می شود. به طور مثال رشد گیاه بسیار کند شده و یا متوقف می شود.این گیاهان اغلب دچار ریزش برگ و یا ریزش شکوفه میشوند و برگشان دچار تغییر رنگ شده و معمولا حاشیه ی برگ ها ارغوانی و یا قرمز رنگ می شود.

گاهی علائم کمبود فسفر شبیه به کمبود نیتروژن در گیاهان می‌باشد. در کمبود فسفر رشد بخش هوایی و ریشه کند و یا متوقف می‌شود. برگ گیاهان کوتاه، باریک و نازک شده و در این حالت دمبرگ‎ها زاویه کوچکی را با شاخه تشکیل می‌دهند. رشد طولی گیاه عمودی می شود و شاخه‌های جانبی کمتر رشد می‌یابند. برگ‎ها به رنگ سبز تیره مایل به آبی یا ارغوانی در می‌آیند و گاهی لکه‌ها و یا نوارهایی به همین رنگ بر روی پهنک برگ‎ها ظاهر می‌شود. تعداد برگها کاهش یافته، جوانه‌ها می‌میرند و تعداد شکوفه‌ها نیزکاهش می‌یابد. بنابراین از محصول میوه نیز کاسته می‌شود. در هنگام کمبود فسفر در بعضی از میوه ها، گوشت میوه نرم و شیره میوه خیلی ترش و خاصیت انباری آن کم می‎شود.

اگر گیاهان دچار کمبود پتاسیم شده باشند، نوک و حاشیه برگ هایشان بخصوص در برگ های پایینی دچار سوختگی می شود که اصطلاحاً به آن نوک سوختگی یا لب سوختگی گفته می شود. همچنین زمانی که کمبود پتاسیم در گیاهی به وجود آید، تشنگی گیاه سریع تر خودش را نشان داده و گیاه سریعاً پژمرده شده و شادابی خود را از دست می دهد. چنانچه گیاهان دچار کمبود پتاسیم شوند، اغلب علائم زیر را از خود بروز می دهند. توقف رشد در حالت عمومی، کوتاه شدن میان گره ها و کوتاه ماندن برگ‎ها، میوه ها نوک کشیده شده و عدم تکامل در قسمت دم میوه.

  • کاربرد و موارد مصرف عناصر اصلی

کمک به فتوسنتز و بهبود کیفیت محصول، افزایش بذر و میوه، رشد سریعتر شاخ و برگ گیاه از مزایای استفاده ازکودهای حاوی نیتروژن می باشد. همچنین نیتروژن از عناصر تغذیه ای مهم در افزایش عملکرد می‎باشد و به رشد بهینه گیاهان کمک می کند.

فسفر به ایجاد یک سیستم ریشه دهی قوی و سالم در گیاهان کمک می‎کند. درصد بالای فسفرموجب تحریک ریشه زایی، افزایش گلدهی و افزایش تشکیل میوه می شود. فسفر مهمترین عامل در روند صحیح فتوسنتز برای گیاه است.همچنین فسفر به ریشه زایی بیشتر و ازدیاد شکوفه ها نیز کمک می‎کند.

پتاسیم موجود در کود به بهبود میوه دهی و یا پر شدن دانه کمک می کند و تأثیر به سزایی بر رنگ آوری محصولات زراعی، باغی و گلخانه ای می‎گذارد و در نهایت باعث افزایش کمی و کیفی محصول می‎گردد. پتاس در گیاهان زینتی به گلدهی و در درختان میوه به درشت شدن میوه کمک چشمگیری می‎کند. کودهای حاوی مقادیر بالای پتاسیم موجب رسیدن میوه و افزایش کیفیت محصول می گردد. عموما کودهای حاوی پتاسیم در رشد قوی ساقه، حرکت آب در گیاهان، پیشرفت گلدهی و باروری گیاهان موثرند.

  • توضیحات فنی

اگر چه نیتروژن بیشترین اتمسفر را تشکیل می دهد، اما در شکلی است که برای گیاهان قابل دسترس نیست. نیتروژن مهمترین کود است، زیرا این عنصر در DNA، پروتئین و دیگر اجزای گیاه (مانند کلروفیل) موجود است و در رشد برگها بسیار موثر است. تنها برخی از باکتریها و گیاهان میزبان آنها (به ویژه حبوبات) می توانند نیتروژن موجود در اتمسفر (N2) را با تبدیل آن به آمونیاک تثبیت کند. فسفات مورد نیاز برای تولیدATP و DNA، حامل انرژی اصلی در سلول ها، و همچنین برخی از چربی ها مورد نیاز است.

نیتروژن در گیاهان به صورت های نیترات ،یون آمونیم و اوره قابل جذب می باشد. نیترات آمونیم %?? نیتروژن داشته و هر دو فرم نیتروژن آن قابل جذب توسط گیاه می باشد. این کود دارای پایداری بیشتر نسبت به کود اوره (رایج ترین کود مصرفی کشاورزی در ایران) می باشد. اوره ترکیب آلی بوده و به همین فرم قابل جذب توسط گیاه می باشد. از اوره در محلول پاشی برگ گیاهان نیز استفاده میشود. اوره و نیترات آمونیم را می توان قبل از کاشت محصول و بعد از آن که گیاه مقداری رشد کرد به خاک افزود.

به طورکلی، درصد فسفر کودهای شیمیایی به صورت درصد اکسید فسفر ذکر می شود. اسید فسفریک که از تجزیه مواد آلی خاک حاصل می شود قابل جذب گیاه است، اما به صورت کود شیمیایی مصرف نمیشود. بخش اعظم کودهای فسفری که به خاک داده می شود به وسیله کلسیم در خاک های قلیایی و به وسیله آهن و آلومینیوم در خاکهای اسیدی تثبیت می گردد. معمولاً کود های فسفری که به خاک داده میشود در سال اول به صورت قابل جذب گیاه باقی می ماند و بخش کمی نیز طی سالهای آینده قابل جذب گیاه می شود. این عنصرعموما موجب توسعه ریشه ها، گل ها، دانه ها، میوه ها می شود.

میزان محلول بودن و حرکت کود فسفره در خاک بسیار محدود است. کودهای فسفره را قبل از کاشت باید به خاک داد و آنها را مستقیماً در ناحیه توسعه ریشه قرار داد. حداکثر میزان محلول فسفر در pH ? تا ?/? مشاهده می شود. بنابراین رساندن pH خاک به این حدود می تواند در افزایش محلول بودن و جذب فسفر اثرگذار باشد. تغییر pH خاک در خاکهای اسیدی با اضافه کردن آهک و در خاکهای قلیایی با اضافه کردن کودهای اسیدی یا گوگردی انجام پذیر است.

اغلب کودهای پتاسیم  محلول در آب هستند و نحوه ی اضافه کردن آنها به خاک نقش زیادی در اثر بخشی کود ندارد. کلرید پتاسیم فراوانترین ترکیب پتاسیم در طبیعت است. کمبود پتاسیم بیشتر در خاک های اسیدی و خاک های شنی دیده می شود، اما کمبود آن در سایر خاک ها تحت شرایط آبیاری و برداشت مقدار زیادی محصول (به ویژه یونجه) نیز مشاهده می گردد. سولفات پتاسیم معمولترین کود پتاسیم است که در زراعت مصرف می شود. پتاسیم از تجزیه اولیه بقایای گیاهی نیز به خاک اضافه می شود، اما هوموس خاک بعنوان منبع قابل توجه پتاسیم به شمار نمی رود، زیرا پتاسیم بوسیله مواد آلی تثبیت نمی گردد.

نیترات پتاسیم دارای ??% اکسید پتاسیم است، اما کودی گران قیمت می باشد. خاکهایی که مقدار زیادی رس از نوع ورمی کولایت و ایلیت دارند پتاسیم را تثبیت می کنند. کلرید پتاسیم دارای مقدار زیادی پتاسیم (?? تا ??%) می باشد. با این حال مصرف بی رویهی کلرید پتاسیم در مواردی که به مقدار زیادی پتاسیم نیاز است چندان مطلوب نیست؛ زیرا احتمال مسمومیت ناشی از فراوانی کلر پیش میآید. با این که مقداری کلر برای محصولاتی مانند توتون و پنبه لازم است، اما زیادی کلر در خاک موجب نقصان کیفیت در توتون و آبدار شدن غده سیب زمینی می شود.